Jak dotąd praca zdalna istniała jako dodatek do pracy w biurze. Na ogół była pewną formą zachęty dla pracownika. W trakcie trwającej od wielu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już przymusem. Ale nie każdy potrafi poradzić sobie z tym trybem pracy. Clue stanowi odpowiednia organizacja. Poznaj parę metod organizacji pracy zdalnej.
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, dużo przedsiębiorstw zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli dotychczas doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu bywa ogromnym wyzwaniem, gdyż wymaga od nich zastosowania kilku nowych reguł.
Jak stworzyć wygodne miejsce do pracy w domu?
Po pierwsze trzeba znaleźć sobie wygodne miejsce do pracy. Idealnym rozwiązaniem jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Aczkolwiek nie zawsze jest to realne. Czasem mamy jedynie minimum miejsca na ustawienie stolika albo biurka i to również się sprawdzi. Istotne jest natomiast to, aby strefa pracy była rozdzielona od strefy prywatnej. Koniecznie należy również zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie masz w domu wygodnego biurka czy krzesła to zalecamy rozważyć jego zakup z drugiej ręki czy też przejrzeć lokalne ogłoszenia o sprzedaży na portalach społecznościowych.
Skrupulatne planowanie trybu pracy
W trakcie pracy w domu kluczowa jest dyscyplina i zaangażowanie w wykonywaniu obowiązków. Powinniśmy pracować podobnie, jak w trakcie pracy w firmie. Jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Warto pamiętać, by w ciągu godzin pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Najlepszym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest stosowanie techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową interwałem pomiędzy kolejnymi zadaniami oraz wyciszenie notyfikacji z mediów społecznościowych.
Praca zdalna dress code
Cały dzień spędzony w piżamie pomimo, że brzmi wygodnie, może niekorzystnie oddziaływać na nasze zaangażowanie. Domowy strój może być na tyle wygodny, że będzie powodować rozleniwienie. Aby temu udaremniać warto zadbać o swój wygląd, szczególnie jeżeli w godzinach pracy prowadzone są spotkania przez internet. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.
Podtrzymanie relacji między współpracownikami
W przypadku trybu pracy na home office znikają zwyczaje biurowe jak poranne konwersacje przy śniadaniu, wspólny dojazd do biura bądź wyjście na lunch. Do podtrzymania dobrych stosunków ze współpracownikami warto użyć popularnych komunikatorów typu Slack. W razie konieczności omówienia czegoś równocześnie z dużą grupą pracowników, łatwiejsze będzie spotkanie online przez Skype, Zoom albo Google Meet. Jeżeli czujemy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów osobistych. W pracy z domu niesłychanie ważne jest zachowanie stosownego komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy tylko okazjonalnie spotykamy z innymi znajomymi.